söndag 13 februari 2011

Ge mig dina minnen

De finaste sakerna jag har (materiella) är de som påminner mig om trygghet och kärlek när jag växte upp. Gjutgärnsgrytan som är likadan som den mamma har ärvt efter sin mormor, som får mig att tänka på långa söndagar med puttrande vintergrytor. Filten av syntet som jag köpte på loppis, som är nästan samma som kattfilten jag alltid låg under när jag var sjuk när jag var liten. Smörknivarna som är lenare än barnrumpor efter många år av tjänstgöring, som är som de jag bredde mina mackor med hos farmor och farfar under varje skollov vi hade. Filten som blir helt elektrisk, som finns gånger fem hos en vän, och påminner om alla hundtidningar vi har bläddrat i genom åren. Och såklart städrocken från min mormorsmor, den äger okända minnen, som blir en del av mig när jag har den på mig.

3 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Visst är det så att saker som triggar minnen är de allra mest värdefulla, vare sig man ärvt dem eller köpt dem på loppis. Jag har tre fula gula salt och peppar-gubbar på en hylla, som stod i farmors kök när jag var liten. Dem skulle jag nog rädda först om det började brinna!

Ha en riktigt njutbar söndag!
/Anna-Karin

Anonym sa...

Visst är det ljuvliga de där små kornen av minnen. tänkte jag skulle börja på en minnesserie med foton på mina små dyrgipar fyllda av affektionsvärde!

Krutrut-Lisa sa...

De saker man har som betyder något, de är de bästa. De som man har minnen med.

Förstår precis vad du menar.

KRAM LISA