måndag 21 februari 2011

Drömmar

Igår när jag skulle somna låg jag och tänkte på yrken jag har velat ha. De säger en hel massa om vem jag är. Jag är ju inte sämre än att jag delar med mig.

Polis - Jag trodde att krig var soldater som ställde upp sig i ödelandet på två led och sköt. Jag skulle då åka i min bil, som någon annan körde för att jag skulle kunna sköta pappersarbetet, och ställa mig mellan leden och sedan föra fredssamtal med länderna och på så sätt lösa alla världens konflikter.

Kirurg - Det var helt enkelt fascinerande att få se hur kroppen såg ut därinne och samtidigt slippa prata med de jobbiga patienterna.

Obducent - Det enda som stod i vägen för att indirekt få lösa mordfall var alla år av AT-tjänstgöring.

Sjuksköterska - Cherry Ames (en fiktiv amerikansk sjuksköterska under 40- och 5o-tal) var en stor favorit under några år, och naturligtvis var både Cherrys och min stora idol Florence Nightingdale.

Journalist - Innan jag fastnade för hur tråkigt det var att förhålla sig till regler kring tecken och innehåll i artiklarna jag skrev skulle jag gärna ha blivit journalist. Läste en massa böcker där huvudpersonen ofta var journalister och lyssnade på Herman Lindqvists talböcker om utlandsvistelser. De senare rekommenderar jag till alla som behöver skratta, vilket jag verkligen behövde en period av mitt liv.

Författare - Tänk att kunna skriva fantastisk skönlitteratur. Och gärna sitta med i Svenska Akademien också.

Biokemist - Det är ett fascinerade yrke som jag fortfarande drömmer om ibland. Tyvärr verkar jobben utbildningen leder till desto tråkigare.

Biolog - Innan jag blev illamående av att titta i mikroskop skulle jag gärna ha blivit en biolog som satt i tio år med samma lilla bindmask. Efter det skulle jag gärna ha blivit en så kallad grön biolog som var ute i skogen och strosade hela dagarna och kollade antalet lavarter i området.

Båtbyggare - Jag läste böcker av Cynthia Voigt om en syskonskara. Jag ville bli som den äldsta och eftersom hon byggde båtar, tyckte väl jag att jag inte kunde vara sämre.

Sjöman - Jag och havet. Inte en människa, inte ett land i sikte. Synd att jag utvecklade sjösjuka bara.

Cirkusartist - Jag skulle kanske inte vara artisten utan hellre hjälpa till att sköta djuren och bygga upp och riva ner tältet. Det som lockade mest var nog att inte vara bofast, det fanns en period i mitt liv när de flesta drömmar handlade om det. Tur att jag inte blev cirkusartist ändå, jag som mår illa av hur djuren har det.

Kringresande - Jag läste en bok om kringresande i Storbritannien och önskade mig långt, långt bort.

Etolog - De var nästan att jag blev det faktiskt. Kanske inte för sent än? Jag minns en jättebra föreläsning en professor på ett universitet höll när jag var i tonåren. Jag skrattade så att jag grät och där och då föddes drömmen. Naturligtvis skulle jag studera marsvin, vilket faktiskt behövs.

Etiolog - Jag skulle hitta någon nästan utdöd civilisation, alternativt stanna hemma och studera rasism, och bo där i minst tio år och ta fältanteckningar. Och såklart inse att de levde mycket bättre än vi i väst och därför bli kvar där.

Psykolog - Tänk att få sitta och samtala hela dagarna och faktiskt vara med och påverka en individs liv till det bättre. Dessutom är ju människor så fascinerande, har alltid undrat vad som rör sig i deras skallar egentligen.

Landskapsingenjör - Drömmer fortfarande om att jobba med det. Åh, ljuva drömmar.

Lärare - En ytterst kort period ville jag bli lärare. Vet inte varför, kanske det var därför den försvann så snabbt.

Utöva självhushåll - Det är en dröm jag bär med mig. Tänk att i stort sätt slippa det här knäppa samhället.

Musiker - Den korta period jag spelade fagott (spelade och spelade, jag fick i alla fall den att låta) drömde jag om att få sitta med i en riktig orkester. När jag blev äldre och gick på konserter önskade jag att få vara med i ett band (gärna de jag själv lyssnade på) och kanske få en kram av någon av mina favoritartister.

Trädgårdsmästare - Tänk att få stå med fingrarna i jorden varje dag och dessutom ha kontroll över liv. Även om jag nu får nöja mig med balkongen så finns drömmarna om att få större ytor i alla fall kvar.

Elitidrottare - Ja, den drömmen föds varje gång jag ser på sport.

Plåtslagare - Eftersom det ligger i släkten drömde jag om att få ta över verksamheten. Jag älskade dofterna i verkstan, de blåa snickarbyxorna och att komma hem för te och knäckemacka vid skärbrädan varje dag klockan tio.

Jordbrukare - Ja, tänk att få vara naturen, vilken dröm. När jag insåg att aldrig vara ledig och dessutom mest sitta instängd i en traktor hela dagarna dog min dröm.

Driva ett fik - Jag skulle baka bröd och göra fantastiska filtallrikar. Det skulle vara litet och mysigt och helst ligga på Österlen.

Glasblåsare - Har faktiskt fått prova på detta yrke, fascinerar mig fortfarande. Glas kan vara otroligt vackert.

Översättare - Naturligtvis bara högklassig skönlitteratur. Engelska och franska, men gärna också arabiska och finska, skulle vara de språk jag behärskade.

Skådespelare - Jag skulle bara göra tjusiga uppsättningar på teatern, inget tjafs med landet i väster där inte. Michelle Magorian skrev bra böcker om teaterlivet i efterkrigstider, tyckte jag när jag drömde om yrket som mest.

Meteorolog - Nästan som att spå väder, men kan inte påstå att drömmen var särskilt långlivad.

Buktalare - Övade på det i smyg efter att ha läst om Fatsy i Mysterieböckerna av Enid Blyton.

4 kommentarer:

Anonym sa...

!!! :-) !!! När jag var fem år bestämde jag mig för att bo i Lübeck och tillverka hundkojor när jag blev stor.

Johanna sa...

Vilka härliga drömmar du har/haft!

När jag var liten så ville jag också jobba på cirkus, fast som clown. Det eller arkitekt. Är ju nästan sak samma ;)

tiger sa...

ojdå, ingen brist på idéer här inte :) hihi. men om vi någon dör på ett café, så kan du vara polisen, sen kirurgen och sjuksköterskan (dör ju inte direkt denna gången...) sen obducenten, sen kan du skriva om mordet eller vad det nu var, både i artikelform och i en bok... och sen fortsätta med resten av yrkena. jag blev för trött för att skriva nu, haha.

men härligt med alla idéer. dela med dig, hörru! ;)

Therese sa...

Martin: wow, jag hade så konventionella drömmar i jämförelse ;P

Johanna: Lite kortslutning i hjärnan när jag tänker på kombinationen, men det närmsta idag är kanske Ronald McDonald's hus?

Tiger: Haha, de här idéerna lyckades jag skrapa ihop på 20 år typ. Så jag delar med mig om 20 år igen då ;)