onsdag 15 juni 2011

Sommarpratarna

Nu är sommarpratarna offentliggjorda. Här är de jag absolut inte tänker missa:

Juni:

25: Mark Levengood, programledare, författare, 46 år
– Åren går, och jag lär mig mycket lite. Men, jag tror på ödmjukhet. Man får ha ett öppet sinne och inte fördöma i onödan. För det är som det står i Bibeln: ”Har du inga trosor ska du inte stå på huvudet.”

26: Torgny Lindgren, författare, 72 år
– Jag tänker prata om allt som gör livet värt att leva, det vill säga poesi och musik.

27: Clara Lidström, bloggare, 25 år
– Om förtrycket i för trånga jeans och frigörelsen i en femtiotalskjol. Att vara åttiotalistfeminist och älska att baka bullar, bli en gammal nucka vid 23 års ålder och förlora sin mamma alldeles för tidigt. Allt detta handlar mitt Sommarprogram om.


Juli:

18: Anna Kåver, psykolog, psykoterapeut, 58 år
– Jag kommer att uppehålla mig vid livets vattenhål (både de livgivande och de som riskerar att suga ner oss i djupet) och reflektera en aning om konsten att vara människa.

28: Claes Hultling, läkare, docent, 58 år
– Jag ska bland annat tala om hur rädd vårdpersonal torkar tårar snabbare än trygg och varför rehabilitering måste rocka fett.

31: Barbro Lindgren, författare, 74 år
– ”Endast som vittne är människan till. Tag och skriv” säger Gunnar Ekelöf. Och det har jag gjort och använt mig av i detta program.


Augusti:
6: Yukiko Duke, journalist, författare, 45 år
– I mitt Sommar ska jag prata om när den största katastrofen i modern tid drabbade Japan, men också om vad man gör när man blir instängd i en hiss med världens rikaste man. Och en hel del om hur det är att växa upp med två kulturer.

16: Ann Olivecrona, zoolog, 60 år
– När jag var 22 år åkte jag till Afrika och hamnade i Uganda. I mina brev hem till mamma berättade jag inte ”riktigt” allt som hände. Bara lite. Så i mitt program ska jag prata om det äventyr jag kom till, och om mitt fortsatta engagemang för de afrikanska vilda djuren.

Bubblare:
28 juni: Göran Gudmundsson, byggnadsantikvarie, 61 år
– Göran, du har förstört mitt liv, brukar folk säga. Nu tänker jag passa på att förstöra även ditt genom att leda dig in i en tillvaro av glömda räkningar, grannars idiotförklaringar och en oändlig jakt på mysko reservdelar. Men jag ska också ta dig till en alldeles underbar värld av magiska gamla hus. Få dig att bejaka ditt vansinne och, som jag, unna dig ett riktigt äkta ruckel.

29 juni: Jason "Timbuktu" Diakité, artist, 36 år
– Mitt program kommer att innehålla berättelser från mitt liv, om att växa upp, utanförskap och att överkomma sorg. Det blir en resa från Lund till Malmö, Afrika och USA.

10 juli: Freddie Wadling, sångare, musiker, 59 år
– Mitt Sommarprogram handlar om mig själv och min resa genom livet. Det handlar också om min resa genom musiken. Det är samma sak.

19 juli: Martin Fröst, klarinettist, 40 år
– Jag tänkte berätta om konsten att knäcka ett revben, om rädslor, om ögonblicket och dess förunderlighet och om de fantastiska minuterna innan en entré i Royal Albert hall. Och så hur en lugn tisdagseftermiddag alltid har en tendens att spåra ur

4 augusti: Owe Wikström, professor i religionspsykologi, 66 år
- Jag vill ta upp två teman som verkar vara motsatta men hör ihop: vemodet och den stora glädjen. Vissa saker kan man ju inte säga häpp åt: vårt behov åt allvar är underskattat. Det finns också en eufori som inte är kommersiell utan stillsam. För kallades den trivsel eller förnöjsamhet. Men vart tog den vägen? Jag berättar om forskning, rysk andlighet, det goda samtalet och guds tystnad. Jazz, Bach och dragspel utlovas också.

Vilka ser du framemot?

3 kommentarer:

Thérèse Eriksson sa...

Jag är nyfiken på flera av dem på din lista, men får sålla rätt hårt eftersom jag jobbar alla vardagar hela sommaren, och inte hinner lyssna på jättemånga sändningar över helgerna ;-)

Men hög prioritet har Clara, Anna Kåver, Maria Wetterstrand, Owe Wikström och Mark Levengood. Är nyfiken på Jonas Jonasson, Alice Bah Kuhnke och Patrik Sjöberg.

Johanna sa...

Åh, jag ser också fram emot sommarpratarna, men har dock inte hunnit med att kika in någon lista och göra mina val... som tur är finns de ju kvar att lyssna på rätt länge efter!

Therese sa...

Tacka skattebetalarna för internetsändningarna - annars hade jag aldrig haft en chans att lyssna på alla!