fredag 13 maj 2011

En dag i paradiset

Nu är jag trött trött trött. Men åh, så nöjd! Från halv nio imorse fram till kvart över tolv, med en saftpaus, och sedan mellan två och sex, med en saftpaus, har jag varit i mitt trädgårdsland. Det är fantastiskt mer än på ett sätt.

1. Det är glädje att ha fingrarna i jorden.
2. Det är färdigt (ja, nu ska det bara gro).
3. Jag vaknade med skitvärk, gick ut ändå, grävde, lyfte, drog och kröp, överlevde.
4. Samma som trean.
5. Jag färdigställde något jag inte trodde jag skulle klara på egen hand.
6. När kroppen skrek så lyssnade jag och tog pauser med vila, vätska och stretching.
7. Jag tömde balkongen på samma gång, vilket jag absolut inte trodde jag skulle klara. Har skjutit på det sedan i höstas.

Jag är så stolt över mig själv.

Odlingslista:
Kryddland - timjan, 2 oregano, mynta, gräslök (ska köpa en färdig persilja också, mina plantor dog)
Land ett - 2 rabarberplantor, mangold, rödbetor
Land två - potatis, morötter och vitlök
Land tre - krusbärsbuske, rädisor, sockerärt, grön märgärt (kommer också sätta bruna bönor, haricots verts och bondböna)
Balkong - två sorters sallad, två tomatplantor, solros, lavendel, basilika, citronträd, rädisor

Kommer hälften upp är jag mer än nöjd.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Så himla härligt det låter!! Önskar att jag kunde odla lite här med. Det är verkligen något jag saknar sedan jag bodde i Dalarna, en stor trädgård att gå runt och pyssla i.

Kram!

Anonym sa...

Härligt att kroppen lydde dej en sväng ändå så du fick känna att du gjord elite nytta, inget slår det hur mycket det ibland värker när resultaet värmer en in i hjärtat :)

Kram